A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján, a TV2 által keltett pánik miatt folytatódik a ♣ magyarázkodás ♣. A nyilatkozat kivastagítva elismeri, hogy a RAPEX-ben nincs Formamid tartalom miatt betiltott gyerekszőnyeg. Idehaza meg különösen nincs, következésképpen az akció vaklárma volt. NFH által vizsgált valaminek a betiltása megtörtént - folytatódik a nyilatkozat. Ez felettébb érdekes, ugyanis a www.nfh.hu oldalon a Veszélyes Termék Kereső 2011. január hónapban, játék (gyerekjáték, gyerekszőnyeg, puzzle szőnyeg stb.) kategóriában egyetlen találatot sem jelez, ahogyan a www.piacfelugyelet. hu oldal keresője sem. A titkolózás tehát folytatódik.
A pánik elérte a nagy áruház láncokat is. Sorra követelik importőreinktől annak igazolását, hogy az általuk forgalomba hozott gyerekszőnyeg nem tartalmaz Formamidot. Ezt elég nehéz lesz bizonyítani és nincs is rá szükség. Legfeljebb olyan Test Reportot tudnak bemutatni, amelyben a "notified body" tanúsítja, hogy a termék az MSz EN 71-9:2005+A1:2008 Gyermekjátékszerek biztonsága 9.rész Szerveskémiai vegyületek. Követelmények szabvány előírásait teljesíti. Formamidra vonatkozó határérték ebben sincs.
Sz.P.T.
Érdekesen alakul a TV2 által generált hisztéria a gyerekszőnyeg körül. A ♣ Mokka ♣ linken már az derül ki, hogy mégsem találtak rákkeltő Formamid vegyületet és a letéphető, kiharapható apró darabok esetleges lenyelése sem okoz semmiféle kárt az emésztőrendszerben. A gyermekorvos által vázolt belélegzés okozhat bajt, ám ennek valószínűsége elenyésző. Viszont továbbra sem derült ki a hatóság által bevizsgált és letiltott gyerekszőnyeg típusa, gyártója, forgalmazója, tehát marad a bizonytalanság. Egy "sima" fulladásveszély miatt betiltott játék valószínűleg nem lett volna hír a TV2-nek. Ezért kellett egy kicsit feltupírozni.
Időközben egyik importőrünknél jártak az ellenőrök, megtekintették az általa importált gyerekszőnyeget és mintavétel, bevizsgálás mellőzésével rábólintottak: ez jó, forgalmazható. Hát ennyit a pánikkeltésről.
Sz.T.P.
2011.január 15.-én 18.30-kor, - szándékosan vagy véletlenül, - de a 3 halottal végződött West Balkán tragédia drámai képsorai után adták a TV2 ♣ Tények ♣ műsorában a játékszakmát meglehetősen rosszhírbe hozó riportot. A következő hangzott el a Rákkeltő gyerekszőnyeg című ripotban:
Halálos vegyületet, rákkeltő Formamidot találtak a legelterjedtebb habszivacs játszószőnyegben. Magyarországon szinte minden háztartásban van ilyen. Az Unió azonnal betiltotta és bezárhatja az olyan üzletet, ahol még árulják. Ráadásul, mivel könnyen leszakadnak a szőnyeg darabjai a gyerekek még meg is fulladhatnak tőle. "Szines, szétszerelhető, gyerekbarát" - ez van ráírva a csomagolására ennek a játszószőnyegnek. De már nem lehet kapni az üzletekben, ugyanis kiderült: rákkeltő anyagot tartalmaz. Az összerakható gyerekszőnyeg formamidot tartalmaz, ami rákkeltő hatású - mondta Zacher Gábor toxikológus.
Laboratóriumi vizsgálatnak vetettük alá a terméket és megállapításra került, hogy kis erő hatására apró darabok válhatnak le belőle, ami gyermekeknél fulladást okozhat. Most már általában nem árulják a játékboltok. Elméletileg nem lehetne forgalmazni. Gyakorlatilag a hatóság feladata, hogy ellenőrizze, hogy ne történjen meg a jövőben sem. A fogyasztóvédelmi hatóság feladata, hogy ellenőrizze és betiltsa az ilyen játékok árusítását. A gyermekjátékokat idén is szigorúan ellenőrizzük. - mondta dr. Fülöp Zsuzsa a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője.
A történetnek fele sem igaz, de kiválóan alkalmas pánikkeltésre, az egész játékszakma elleni hangulatkeltésre (lásd. ♣ amami ♣ és a ♣ kétesáruk ♣ linket). De vegyük sorra tényeket:
A Formamid valóban rákkeltő vegyület (lásd. ♣ Formamid ♣ linket), ám erre vonatkozó határértéket sem a REACH-ben, sem másutt nem találni. Akkor meg mi alapján tiltotta volna be az Unió? Az üzletbezárással való riogatás meg egyszerűen ostobaság. Ki és mikor találta a halálos vegyületet, milyen játszószőnyegben? - ez sem derül ki a riportból.
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság állítólag bevizsgált valamilyen gyerekszőnyeget, amelyet fulladásveszélyesnek minősített, de az ügy részleteit titkosan kezeli mondván, hogy az "ügy" csak a hatóságra és a gyártóra/forgalmazóra tartozik. A közvéleményre, a többi kereskedőre nem. Sem a hatóság honlapján, sem a kpir-ben nincs ilyen betiltás. A rapex-ben a litvánok, fulladásveszélyre vivatkozással tiltottak be még decemberben valamilyen, azonosíthatatlan gyerekszőnyeget. De rákkeltésről itt sincs szó.
A riport címe eleve zavarkeltő. Egyedül a toxikológus mondja, hogy a Formamid rákkeltő anyag, viszont a vizsgált szőnyeg esetleges Formamid tartalmáról szó sem esik. Egyáltalán miért most került adásba ez a korábbi - egyébként nem túl jelentős - "ügy"? Hasonló gyerekszőnyeget közel 20 cég importál, különböző gyártóktól és egyáltalán nem biztos, hogy mindegyik rossz. A riport hatására azonban a vásárlók rémülten követelik vissza a pénzüket, miközben a kereskedők mindenféle gyerekszőnyeget eltüntettek a polcokról. Holnap már azt harsogja valamelyik tévé, hogy mindenféle játék mérgező és az összes üzletet be kell zárni? A mindenáron szenzációra törekvés helyett a pontos, tényszerű tájékoztatás sokkal inkább szolgálná a fogyasztók, de még a játékszakma érdekeit is.
Sz.P.T.
Nincs új a Nap alatt a fogyasztóvédelem házatáján sem, pedig minden változtatást így próbálnak tálalni az új rend megalkotói. Az viszont biztos, hogy a '90-es évek óta nagy divat lett védeni a fogyasztót. Ezernyi civil szervezet, hatóság, jogalkotó, bizottság stb. lázasan küzd értünk, fogyasztókért. Persze saját (és a költségvetés) érdekeit is szemelőtt tartva hirdeti az okosságot, hogy a fogyasztóvédelmet társadalmasítani kell, meg mennyire vállalkozóbarát az ő szervezete. A ♣ 2007 ♣ cikkben (az akkor még nem is nemzeti) fogyasztóvédelmi hatóság legfőbb főnöke szól a fogyasztóvédelmi politikáról. Mindenki saját tapasztalata alapján döntse el mennyi vált ebből valóra.
A cikk egyébként a 13 éve működő Fogyasztóvédelem című szaklapban jelent meg, amelybe jómagam is 2001 óta írogatok. Ez egészen 2010. decemberéig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (annakidején Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség) hivatalos lapjának számított. Látható, hogy a ♣ bizottság ♣ elnököstül, tagjaival együtt a hatóság vezetőiből állt. A lap ♣ december ♣ számában viszont meglepetéssel olvastam, hogy ez már a múlt, NFH önállósította magát. Mit számít az a 13 év, lássuk mire megyünk egyedül! Valószínűsíthető, hogy az Uniós elnökség apropóján még pénz is került a saját hivatalos lapra. Más kérdés az indokoltság.
A Fogyasztóvédelmi tükör 1. száma szintén decemberben jelent meg. Érdemes megnézni a címlapot, beletekinteni a ♣ tükör ♣ vezércikkébe, amelyben az új főigazgató szól terveikről. A szerkesztőbizottság "természetesen" most is a hivatal vezetőiből áll. (Tekintve, hogy januártól a megyei kormányhivatalokba integrálódnak a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségek, így ezek igazgatóit már ki is hagyták a csapatból.) Nagy esély van viszont arra, hogy a ♣ szervezet ♣ az átszervezések után lényegesen módosul. A többi hatóság is keresi a helyét, zajlik a hatáskör verseny és a nagyobb befolyással rendelkező szerez több pontot. Aki lemarad az számíthat szervezetének karcsúsítására.
Végül a tükör ♣ új irányok ♣ cikkére hívnám fel a figyelmet. Összevetve a 2007-essel, vajon mennyiben új? A cikk közepén pirossal, nagybetűvel áll, hogy hatósági ember, fogyasztó se felejtse el: "Kiemelt figyelmet kell, hogy kapjanak azok a termékek, amelyek esetében a korábbi évek tapasztalatai alapján a legtöbb kockázat merült fel: ide tartoznak...a gyermekjátékok...". A kérdés persze korántsem ilyen egyszerű, de reklámnak nem rossz. Az elmúlt másfél évben felgyülemlett határozatokból sajnos volt alkalmunk tapasztalni ezeket a vélelmezett kockázatokat. Mindezeket leszámítva azért reménykedünk.
Sz.P.T.
Mindig is divat volt a hatóságok és civil szervezetek közötti egyműködés írásba foglalása. Más kérdés, hogy ezekből mennyi valósult meg, de legalább a látszata megvolt az együttműködésnek. Ha nem ilyen bürokratikus formában, de mi is próbáltunk egyezségre jutni, rendszeres munkakapcsolatot kialakítani a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal. Az előző vezetés azonban nem igazán volt ebben partner. Szóban sok mindent ígértek, le nem írtak semmit, a betartásról nem is beszélve.
Remélhetőleg jövőre valami hasonló ♣ megállapodás ♣ -t kötünk NFH új vezetésével. Ez is a fogyasztóvédelem egyik formája: kereskedőnek, hatóságnak egyaránt érdeke az elégedett fogyasztó.
Sz.P.T.