Fogyasztóvédelmi tükör-be nézve Nyomtatás
2010. december 18. szombat, 14:18

Nincs új a Nap alatt a fogyasztóvédelem házatáján sem, pedig minden változtatást így próbálnak tálalni az új rend megalkotói. Az viszont biztos, hogy a '90-es évek óta nagy divat lett védeni a fogyasztót. Ezernyi civil szervezet, hatóság, jogalkotó, bizottság stb. lázasan küzd értünk, fogyasztókért. Persze saját (és a költségvetés) érdekeit is szemelőtt tartva hirdeti az okosságot, hogy a fogyasztóvédelmet társadalmasítani kell, meg mennyire vállalkozóbarát az ő szervezete. A 2007 cikkben (az akkor még nem is nemzeti) fogyasztóvédelmi hatóság legfőbb főnöke szól a fogyasztóvédelmi politikáról. Mindenki saját tapasztalata alapján döntse el mennyi vált ebből valóra.

A cikk egyébként a 13 éve működő Fogyasztóvédelem című szaklapban jelent meg, amelybe jómagam is 2001 óta írogatok. Ez egészen 2010. decemberéig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (annakidején Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség) hivatalos lapjának számított. Látható, hogy a  bizottság elnököstül, tagjaival együtt a hatóság vezetőiből állt. A lap december számában viszont meglepetéssel olvastam, hogy ez már a múlt, NFH önállósította magát. Mit számít az a 13 év, lássuk mire megyünk egyedül! Valószínűsíthető, hogy az Uniós elnökség apropóján még pénz is került a saját hivatalos lapra. Más kérdés az indokoltság.

A Fogyasztóvédelmi tükör 1. száma szintén decemberben jelent meg. Érdemes megnézni a címlapot, beletekinteni a  tükör vezércikkébe, amelyben az új főigazgató szól terveikről. A szerkesztőbizottság "természetesen" most is a hivatal vezetőiből áll. (Tekintve, hogy januártól a megyei kormányhivatalokba integrálódnak a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségek, így ezek igazgatóit már ki is hagyták a csapatból.) Nagy esély van viszont arra, hogy a szervezet az átszervezések után lényegesen módosul. A többi hatóság is keresi a helyét, zajlik a hatáskör verseny és a nagyobb befolyással rendelkező szerez több pontot. Aki lemarad az számíthat szervezetének karcsúsítására.

Végül a tükör új irányok cikkére hívnám fel a figyelmet. Összevetve a 2007-essel, vajon mennyiben új? A cikk közepén pirossal, nagybetűvel áll, hogy hatósági ember, fogyasztó se felejtse el: "Kiemelt figyelmet kell, hogy kapjanak azok a termékek, amelyek esetében a korábbi évek tapasztalatai alapján a legtöbb kockázat merült fel: ide tartoznak...a gyermekjátékok...". A kérdés persze korántsem ilyen egyszerű, de reklámnak nem rossz. Az elmúlt másfél évben felgyülemlett határozatokból sajnos volt alkalmunk tapasztalni ezeket a vélelmezett kockázatokat. Mindezeket leszámítva azért reménykedünk.

Sz.P.T. Mosoly